måndag 16 januari 2012

Retroblommigt

Nån som har missat att jag har shoppat loss på Gekkos nya tyger? :-) Här kommer i alla fall tyg nummer två: blommor i brunt och rosa (det första skrev jag om här). Helt fantastiskt fint, säger jag som i vanliga fall inte är så såld på rosa. (Ja, nu vet ju många av er att jag känner Gekko, men det är faktiskt inte därför jag skriver så. Jag MENAR det!)

Tyget blev såååå fräscht i en långärmad klänning till lillasyster. Modellen är densamma som till stjärnklänningen fast utan sprund den här gången (det behövdes egentligen inte utan var mer en rolig detalj). Och det var en ohygglig tur att jag sydde två klänningar i princip på samma gång, för när vi var på bio i helgen och fikade efteråt lyckades lillasyster spilla en halv flaska Fanta på sin nya stjärnklänning. Katastrofen var ett faktum, jag fick kränga av mig linnet jag hade under tröjan så lillasyster kunde gå torr hem, men hon var i princip otröstlig ändå. Hennes fina, nya klänning var dyngsur (lite smickrande i sammanhanget att den utspillda läsken kom i andra hand). Så gissa vilken räddning det var när jag kunde berätta att det hängde en nästan likadan klänning TILL därhemma och väntade; bara ett annat tyg. Och även denna klänning föll lillasyster i smaken.

Mönster:
Eget, samma som till denna.

Material:
Gekkos blomtyg i ny färgställning. Finns snart att köpa hos JNYdesign
Trevikt muddväv från Stoff och Stil till kantband.

Bäst just nu:
Mja, den här klänningsmodellen är inte så dum! Jag gillar den. Och lillasyster gillar den. Hon har redan paxat in sig på flera tyger. Men det gör hon alltid! :-)

Sämst just nu:
Innan jag hade hunnit säga god morgon i morse var klänningen på. Som hon gillade den! Till och med såpass att jag blundade för att det var en liten ketchupfläck mitt på när hon skulle till dagis idag. Jag hade inte hjärta att be henne byta...

17 kommentarer:

Pernilla sa...

Jätte fin, jag förstår att hon är så glad i klänningarna du sytt!
Min tjej vill inte att jag syr till henne längre, hon sa för ett tag sedan - Men mamma tänk om dom ser att den är hemsydd. Ja vad svarar man då?! Du slipper :)
men faktiskt när hon såg stjärn klänningen du hade sytt, en sådan ville hon minsann ha,så jag kanske ska försöka en gång till innan jag ger upp helt =)

Thea sa...

Vad glad jag blir av att läsa det! Hu, hemska tanke när de inte vill att jag syr längre. Men än så länge är båda döttrarna glada och stolta och lillebror vet ju inget än! De till och med går runt och berättar stolt att det är mamma som har sytt. Fast jag iser ju att det är en tidsfråga...
Klart du ska försöka igen!

TinaF sa...

Kjempefiiiin!! Ikke noe rart at den falt i smak,nei :)

Heilt spesiell sa...

Kjempefin, likte veldig godt modellen.

Åsa Tidqvist sa...

håller med, galet snygg och vårfräsch!

Anonym sa...

Vilken skön klänning och historia! Krama gostjejen från mig, fast hon säkerligen inte minns den där norska tanten längre:-(

Och tack för bilden på Facebooksidan, det gillas mycket :-)

Ps: just det tyget kommer finnas hos JNYdesign i Sverige, inte hos Livehome.nu :-)
Och det kommer väldigt snart! :-)

Le Petit sa...

Söt klänning! Jag tycker denna färgställning av tyget är absolut finast av de tre som gjorts.

Thea sa...

Ajaja, Gekko, jag ändrar genast!

JuMel sa...

Snygga klänningar bägge två, förstår att de går hem och dottern! Har testat ett likande sprund själv och det blir en fin detalj på ett enkelt plagg. Nej, nog får man vara nöjd så länge barnen vill ha hemsytt. Mina gillar iof att jag syr men det börjar bli minst sagt svårt att hitta tyger, när barnen börjar bli 8-10år tycker de att det mesta är för barnsligt... Det här blommiga skulle jag vilja ha själv! Bäst att hålla utkik hos Jny snart:)

Shamu sa...

Den var kjempefin og stofet var utrolig fint ja... jeg tror nok jeg må handle litt jeg også.... :-))

MinaMirakel sa...

Otroligt snyggt, både modellen och tyget som kommer till sin rätt!/Åsa

od Andulky sa...

UNDERBAR!!

Annikwa sa...

Underbart fin klänning, och vilken härlig färgkombination. Jag har också svårt för rosa men jag börjar tina upp lite, särskilt när jag ser såna här tyger. Bara för att man inte vill klä sitt barn helt i rosa varje dag behöver man ju inte utesluta färgen helt!

Onomak sa...

Superfin! Måste nog slå till på det tyget oxå fast jag inte är så rosa av mig ;)

Unknown sa...

Å så himla fin klänningen blev, jag är ju lite partisk men älskar tyget ändå :-)Enkelt och snyggt!

Jes sa...

ÅÅÅ vilken fin klänning och va färgerna klär henne bra :)

Thea sa...

Tack Jes! Ja, det är perfekta färger för henne!